Ταμένο blog...
στίγματα κάποιων στιγμών
και θαυμάτων

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Οσιομάρτυς ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ - Ευάγγελος Π. Λέκκος




Όταν είδα αυτή την διαφήμιση στην τηλεόραση, χάρηκα πολύ!
Όχι ότι δεν έχω διαβάσει βιβλία του Αγίου Εφραίμ, όχι ότι δεν ξέρω πόσο θαυματουργός είναι ο Φύλακας και Προστάτης μου, εδώ και αρκετά χρόνια, απλά, μ' "άρεσε" που "έβλεπα" την Χάρη Του στην τιβι και που επιτέλους ... "δίνονται" βιβλία που μιλάνε για Πίστη!

Τις πρώτες μέρες δεν είπα τον άντρα μου, σίγουρη ότι θα μου φέρει το βιβλίο. Χθες όμως, δε ρίσκαρα στην σκέψη να με ξεχάσει, του το "παρήγγειλα" κι έτσι απόψε το έχω στα χέρια μου.

Πρώτ' απ' όλα να πω "Εύγε" στην  εφημερίδα ESRESSO για την επιλογή και μετά να συγχαρώ τον συγγραφέα κύριο Ευάγγελο Π. Λέκκο, για τον "τρόπο" που προσέγγισε αυτό το βιβλίο.

Δεν το διάβασα όλο, ακόμα, δεν βιάζομαι. Στίγμα θέλω να δώσω, μόνο. Μου άρεσε πολύ ο επεξηγηματικός πρόλογος και πολλά άλλα παρακάτω. (Μέχρι εκεί που έφτασα. Φαντάζομαι μέχρι το τέλος!)

Οσιομάρτυς
ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ
του Όρους των Αμώμων

Ευάγγελος Π. Λέκκος

Εκδόσεις Γνόφος

Ειδικότερα στην αρχαία Εκκλησία η λέξη "Μάρτυς" είχε καταστεί προνομιακός τίτλος όσων θανατώθηκαν για χάρη του Χριστού. σελ.9

Ανάλογα με τον βίο και την πολιτεία ΄το λειτούργημά τους, οι Μάρτυρες διακρίνονται σε:
Μάρτυρες (απλοί χριστιανοί)
Οσιομάρτυρες ( όσιοι και μάρτυρες)
Ιερομάρτυρες (ιερείς και μάρτυρες)
Οσιοπαρθενομάρτυρες (όσιες παρθένες και μάρτυρες)
Μεγαλομάρτυρες (όσοι υπέστησαν πολλά και μεγάλα βασανιστήρια)
Νεομάρτυρες (όσοι μαρτύρησαν στους μετά την Άλωση της Πόλης, το 1453, χρόνους και μέχρι την αποτίναξη του ζυγού). Σελ. 10

Όσα σχετίζονται με το βίο, την άθληση, το μαρτυρικό τέλος και την εύερση των τιμίων λειψάνων του οσιουμάρτυρος Εφραίμ, συνδέονται με τις αποκαλύψεις στα όνειρα και οράματα που έγιναν, κατά θαυμαστό τρόπο, στη Γερόντισσα και Ηγουμένη της Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (Αγίου Εφραίμ) της Νέας Μάκρης Αττικής, Μακαρία μοναχή (1911 -1999).
....κρίναμε σκόπιμο, .... ως προς την σημασία των ονείρων, των οραμάτων και των αποκαλυπτικών εμφανίσεων.
Και τούτο διότι όσα αναφέρονται στον οσιομάρτυρα Άγιο Εφραίμ βασίστηκαν σ' αυτά που αποκαλύφθηκαν στη Γερόντισσα Μακαρία, κατά κύριο λόγο, επιβεβαιώθηκαν δε εκ των πραγμάτων. σελ.11

Στη φαινομενική αντίφαση ή απάντηση είναι ότι ο Θεός επικοινωνούσε ενίοτε μέσω ονείρων, αλλά με πρόσωπα τα οποία είχαν και το χάρισμα να τα ερμηνεύουν τα ίδια σωστά, χωρίς να καταφεύγουν σε ονειρομάντεις. σελ.15

Αρκούμαστε στην απάντηση που δίνει ο Μέγας Αντώνιος, "ο καθηγητής της ερήμου", στο ερώτημα πώς διακρίνεται το εκ του Θεού όνειρο από το δαιμονικό:
"Η οπτασία των αγίων δεν προκαλεί ταραχή... Γίνεται με τέτοιο ήσυχο και ήρεμο τρόπο, ώστε να πλημμυρίζει η ψυχή με χαρά, αγαλλίαση και θάρρος. Αν όμως συμβεί, ως άνθρωποι, κάποιοι να φοβηθούν από την οπτασία των καλών, αυτοί που παρουσιάζονται (οι άγγελοι) αφαιρούν με την αγάπη τους τον φόβο. σελ.17

Γενικά, σύμφωνα και με τη γνώμη του οσίου Νικήτα του Στηθάτου, που υπήρξε μαθητής του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, "τα όνειρα ταιριάζουν περισσότερο στους υλικούς και φιλόσαρκους...
Οι οράσεις (οράματα) στους αγωνιστές που διατηρούν καθαρά τα αισθητήρια της ψυχής...
Και οι αποκαλύψεις στους τελείους, που αποδέχονται τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος..." σελ.18

11/12/13
Μεγάλο υστερόγραφο

Διαβάζοντας ολόκληρο το βιβλίο ένιωσα πολύ ικανοποιημένη που έμαθα πολλά πράγματα και γεγονότα που δεν ήξερα και δε νομίζω ότι θα μάθαινα ποτέ, αν δεν γραφόταν αυτό το βιβλίο.

Τι να δακτυλογραφήσω και τι να πρωτοφωτογραφήσω;
Εκείνο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι που Αν και ο ίδιος ο Άγιος θαυματουργεί καθημερινά σε χιλιάδες ανθρώπους, η μνήμη Του πέρασε τεράστια εμπόδια, ώσπου να αναγκαστεί η Εκκλησία μας να τον Αγιοποιήσει!
Ξέρω ότι είχε την δύναμη να τα απαλείψει όλα εύκολα, αλλά ακόμα κι έτσι, δίνει ένα καλό μάθημα.
Εγώ προσωπικά πήρα το σημάδι Του που δεν είναι άλλο απ’ της υπομονής, κι ότι αλλού είναι η «ουσία».

…Αν είχαν ανάγκη τους τίτλους ή αν περίμεναν τους ανθρώπους οι Άγιοι, για να Αγιάσουν, αλίμονο σε όσους έχουν «γνωρίσει» από κοντά την χάρη Του!

Ένα ακόμα απόσπασμα:

…Ποιος είναι τελικά Άγιος; Είναι ο ενάρετος χριστιανός, «στον οποίο έδωσε ο Θεός έκτακτα χαρίσματα… (κ.λ.π.)

…..Επομένως, αυτό που κάνει άγιο κάποιον χριστιανό οφείλεται στον θεό, όση κι αν είναι η δική του προσπάθεια. Γ’ αυτό και τους αγίους «αναδεικνύει» ο Θεός, δείχνοντάς το «δια των παραδόξων σημείων» (θαυμάτων) που επιμελούνται με τη μεσιτεία τους. Και δεν είναι μια τοπική κοινωνία ή η Σύνοδος που «αγιοποιούν». Αυτοί απλώς επιβεβαιώνουν την αγιότητα με την επίσημη «διακήρυξή» της. Σελ. 59  

Δεν υπάρχουν σχόλια: